Hartritme

Weet u wat uw hartslag is? U kunt dit eenvoudig zelf meten.

Uw hartslag kunt u zelf meten aan de pols of in de hals. U voelt hier de slagaders, die in hetzelfde ritme samentrekken als uw hart.

Hartslag meten in de hals

  • ga rustig zitten
  • houd uw wijsvinger en middelvinger tegen elkaar
  • voel dan voorzichting links en rechts van de adamsappel

Hartslag meten aan de pols

  • draai uw hand met de nagels naar beneden
  • leg de andere hand aan de onderkant van de pols
  • voel met de vingertoppen op de plek waar uw duim overgaat in de pols

Kijk een minuut lang op uw horloge en tel hoe vaak uw hart slaat (of tel 30 seconden en vermenigvuldig de uitkomst met 2).

Meten hartslag bij inspanning
Als u actief bent, heeft uw lichaam meer zuurstof en voedingsstoffen nodig. Het hart gaat dan automatisch sneller slaan.

Hoe zwaarder de inspanning, hoe hoger uw hartslag. Tijdens inspanning kan de hartslag oplopen naar 120 à 180 slagen per minuut. Als u het rustiger aan doet, wordt de hartslag vanzelf weer langzamer.

Filmpje hartritmestoornissen
Filmpje over het normale hartritme, ritmestoornissen en behandelingen.

 

Ben jij die persoon die het verschil kan maken? 

Ben jij de vrijwilliger van BD Medical Group  die te vinden is op verschillende evenementen. Tijdens deze evenem...

Lees meer

Vacature parkeersteward / Event verkeersregelaar

Ben jij die persoon die het verkeer in goede banen kan leiden, heb jij inzicht hoeveel auto, bussen ergens geplaatst kunnen wor...

Lees meer
Meer nieuws

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.